
Najważniejsze trendy marketingowe w 2023 roku
Trendy marketingowe to dynamiczne i zmienne kierunki, strategie i praktyki, które dominują w dziedzinie marketingu w danym okresie czasu. Są to innowacje i zmiany, które wpływają na to, jak firmy promują swoje produkty lub usługi, oraz na to, jak konsumenci odbierają i reagują na te promocje.
Marketing to bardzo dynamiczna branża, w której zmiany możemy zaobserwować gołym okiem praktycznie non stop. Aby móc konkurować z innymi firmami, a nawet je wyprzedać musimy być na bieżąco z wszystkimi trendami i nowościami.
W artykule poniżej przedstawiamy najważniejsze trendy marketingowe 2023 roku, a także prognozy na nadchodzące miesiące.
Wideo nadal króluje. Rozwój marketingu wideo
Wideo nadal jest potężnym narzędziem marketingowym, a rosnąca popularność platform wideo, takich jak TikTok czy YouTube, może skłonić firmy do zwiększenia inwestycji w produkcję i promocję treści wideo.
Filmy nie są nowością w świecie, ale ich rola w dystrybucji jeszcze bardziej jest dostrzegana w 2023 roku. Według najnowszego raportu Wyzowl’s: „Report State of Video Marketing Survey”, już ponad 90% marketingowców wykorzystuje wideo w swoich strategiach.

Rys.1. Marketingowcy, którzy twierdzą, że marketing wideo zwiększają sprzedaż
Źródło: wyzowl.s3.eu-west-2.amazonaws.com

Rys.2. Rodzaje wideo tworzone przez firmy
Źródło: wyzowl.s3.eu-west-2.amazonaws.com
Tworzenie treści wideo w skuteczny sposób przyciąga uwagę graczy, generuje ruch, a także zwiększa sprzedaż.
Z danych HubSpot, wynika, że według 92% marketingowców, reklamy video generują zysk z inwestycji (ROI).
Jeśli jeszcze nie wprowadziłeś materiałów content marketingowych, to ostatni dzwonek żeby to zrobić. W 2023 roku wideo może być nie tylko stosowane w klasycznych reklamach, ale także w prezentacji case study lub ofert handlowych.

Rys.3. Koszty video marketing
Źródło: wyzowl.s3.eu-west-2.amazonaws.com
Długoterminowe partnerstwo z influencerami
Na decyzje zakupowe coraz częściej wywierają wpływy influencerzy. W 2023 roku konsumenci ufają nie tylko opinii rodziny i przyjaciół, ale ulubionym „osobistościom internetowym”, szczególnie wśród millenialsów i pokolenia Z.
Współpraca z influencerami, którzy wywierają wpływ na grupę docelową, staje się nieodzowna w bieżącym i nadchodzącym roku. Warto wystąpić na długoterminowej konferencji, poszukując „wpływowców” – popularnych twórców, którzy mogą stać się ambasadorami marki.
Media społecznościowe w centrum uwagi
W 2023 roku jakość relacji między markami a użytkownikami staje się kluczowa. Marketing w mediach społecznościowych nabiera rozmachu, a skutki w postaci konsumpcji, widać w całym pokoleniu Z, millenialsów, jak i generacji X, którzy odkrywają nowe produkty i marki główne na platformach społecznościowych.
Ważne jest umożliwienie użytkownikom prywatnych zakupów bezpośrednio w aplikacji. Następnie, szukając możliwości skontaktowania się z markami, również poprzez prywatne wiadomości, co wymaga reakcji i skutecznej komunikacji.
Wirtualne spotkania z odbiorcami
Pandemia w 2019 roku wymusiła wiele działań biznesowych w Internecie. Webinaria, seminaria, szkolenia i konferencje online stałe się standardem, a konsumenci chętnie uczestniczą w wirtualnych wydarzeniach, takich jak Live commerce czy sesje Q&A na żywo. Nawiązanie kontaktu z odbiorcami wspiera sprzedaż detaliczną, jak i wizerunek marki.
SEO i UX
Według raportu HubSpot Marketing Strategy & Trends Report 2023, aż do 88% marketerów, zwiększy lub utrzyma swój nakład na działania SEO w 2023 roku. Jednak trendem jest skupienie się na użytkowniku, a nie tylko na algorytmach nadzoru. Wzrasta znaczenie wartościowych i angażujących treści.
Odpowiedzialność społeczna
W kreowaniu naszego wizerunku istotne jest podkreślenie wartości i swojego stanowiska w kwestiach społecznych. Konsumenci, chcą aby marki były aktywnymi uczestnikami w inicjatywach związanych z redukcją nierówności społecznych, co zwiększa autentyczność i wiarygodność. Prawdziwy wizerunek marki to także trend marketingowy w 2023 roku.
Utrzymanie Klienta
Według wyników badania, utrzymanie klientów jest o 50% prostsze niż pozyskanie nowego, co jest również bardziej ekonomiczne co niezmiernie ważne, w czasach potencjalnie możliwej recesji. Przed wdrożeniem programów lojalnościowy warto zwrócić uwagę na wartość życiową klienta (CLV), aby lepiej dostosować strategie do różnych segmentów klientów.
Trendy na 2023 rok
Co można wykorzystać w marketingu w 2023 roku? Sztuczna inteligencja uzyska jeszcze większe znaczenie, szczególnie w generowaniu treści, optymalizacje SEO i dodatkowe dane. Reklama natywna, ze względu na swój nienachalny charakter, jest chętnie wykorzystywana. Marketing lokalny, szczególnie wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych, będzie głownym obszarem działań.
Marketing w czasie recesji – inwestować czy ograniczać koszty?
W następstwie potencjalnej recesji, której prognozy są niejednoznaczne, często firmy decydują się na obniżenie budżetów reklamowych. Badania pokazują, że utrzymanie lub zwiększenie inwestycji w reklamę w czasach recesji, daje lepsze efekty niż drastyczne cięcia budżetowe. To idealna szansa aby wyróżnić się szumie reklamowym i pozyskać pozycję na rynku.
Autorzy: Barbara Mocię, Barbara Popiołek, Dorota Maciejasz, Paulina Mroczek, Szczepan Kilijański
Literatura: Opracowanie na podstawie: Raport