
Innowacje kształtujące przyszłość bankowości
Dzisiejsze, prężnie rozwijające się środowisko technologiczne wymaga od banków bezzwłocznego dostosowania się do tempa zmian oraz potrzeb klientów. Obecnie nowoczesne technologie odgrywają główne role w sektorze bankowym, dlatego też banki konkurując między sobą, oferują coraz bardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne.
Artykuł ten koncentruje się na poszczególnych przykładach innowacyjnych technologii.[1]
Sztuczna inteligencja AI (ang. Artificial Intelligence)
W bankowości coraz częściej używa się sztucznej inteligencji, ponieważ jest ona zdolna do gromadzenia olbrzymich ilości danych oraz analizowania ich w bardzo krótkim czasie. Technologia ta umożliwia przewidywanie trendów rynkowych w sektorze bankowości oraz niwelowanie możliwych zagrożeń i nieprawidłowości. Automatyczne czaty obsługujące klientów tzw. chatboty stwarzają bankom możliwość oferowania dużo szybszej oraz generującą mniej koszów obsługi klienta. [2]
Bankowość internetowa
W dobie cyfrowej klienci coraz częściej korzystają z usług internetowych oraz aplikacji przy użyciu smartphone i innych urządzeń mobilnych. Dzięki temu systemowi konsument może skorzystać z większości usług oferowanych przez bank, nie wychodząc z domu. Znacząco przyczyniła się do tego pandemia COVID-19, po której zakończeniu banki nie ustały w rozwijaniu innowacyjnych technologii. W związku z tym korzystanie z aplikacji mobilnych stało się dużo szybsze, wygodniejsze i bardziej intuicyjne. [3]
Weryfikacja dwuetapowa i biometria
Jednym z najważniejszych aspektów korzystania z e-usług w bankowości jest bezpieczeństwo oraz zmniejszanie ryzyka cyberataków. W tym celu banki wprowadzają weryfikację dwuetapową oraz biometrię, na którą składają się odciski palców oraz rozpoznawanie twarzy i głosu. Pozwala to zwiększyć bezpieczeństwo transakcji oraz wykluczyć konieczność używania zwykłych haseł, które są dużo prostsze do złamania.[4]
Podsumowanie
Bezustanny postęp technologiczny zmusza banki do dostosowywania swoich ofert do aktualnych potrzeb klientów. Instytucje bankowe stają się atrakcyjniejsze kiedy mogą zaoferować dobrze rozwinięte e-usługi. Sztuczna inteligencja, bankowość elektroniczna oraz weryfikacja dwuetapowa to jedynie kilka przykładów innowacji, które kształtują przyszłość sektora bankowego. Banki inwestują w coraz nowsze rozwiązania, by móc zatrzymać oraz trafniej spełniać potrzeby konsumenta, ponieważ konkurencyjność jest kluczowym elementem dynamicznego świata finansów.
Literatura
- Błach J. (2011), Innowacje finansowe i ich znaczenie we współczesnym systemie finansowym
- https://ailleron.com/pl/baza-wiedzy/ai-w-bankowosci-sztuczna-inteligencja-w-banku-i-finansach/?fbclid=IwAR28QAvsqr-yPaa7WE4621eZnk5Rr_AH1IH15xGOiEewlzmFIKCS4CtARrM
- https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Bankowść%20elektroniczna%20w%20teorii%20i%20praktyce_60154.%20Materiały%20dla%20środowiska%20szkolnego_60154.pdf
- Marucha-Jaworska M. (2015), Podpisy elektroniczne, biometria, identyfikacja elektroniczna. Elektroniczny obrót prawny w społeczeństwie cyfrowym, Wolters Kluwer, Warszawa.
Autorzy: Sobolewska Jolanta, Wiącek Ewelina, Zakrzewska Oliwia