
Innowacje w usługach finansowych a innowacje marketingowe
Innowacje (łac. innovatio odnowienie) jest pojęciem określającym wytworzenie nowych lub znacząco ulepszonych produktów, usług, procesów technologicznych, systemów organizacyjnych. Mają one duże znaczenie dla wzrostu produkcji i wydajności. Dokładną definicję innowacji można znaleźć w podręczniku Oslo („Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji”), opublikowaną przez Komisję Europejską.
Hasło „innowacja” do ekonomii wprowadził J. A. Schumpeter w 1911 roku. Pochodzący z Austrii ekonomista twierdził, że chcąc zachować konkurencyjność na rynku, przedsiębiorstwa muszą cechować się innowacyjnością. Uwagę skupił przede wszystkim na przemyśle i procesach produkcyjnych.
J. A. Schumpeter wskazał pięć przykładów występowania innowacji:
• wytworzenie nowego produktu
• zastosowanie nowej technologii lub metody produkcji
• stworzenie nowego rynku zbytu
• pozyskanie nieznanych dotychczas surowców
• reorganizację określonej gałęzi gospodarki
Innowacja finansowa
W ostatnich latach nazywana terminem fintech stała się przewodnim czynnikiem transformacji sektora finansowego w skali globalnej.
FinTech (fintech, ang. financial technology) to rodzaj nowoczesnych technologii, których celem jest konkurowanie z tradycyjnymi sposobami prowadzenia usług finansowych.
Przykłady innowacji finansowych
- Blik system płatności mobilnych uruchomiony w 2015 roku. Umożliwia przez telefon płatności bezgotówkowe np. w sklepach stacjonarnych, sklepach online, wpłacanie i wypłacanie gotówki, szybkie przelewy itp.
- Mobilny wpłatomat to pierwsza w Polsce usługa odbioru gotówki oferowana przez Idea Bank i dostępna bezpłatnie dla klientów banku posiadających konto i kartę płatniczą.
- Kryptowaluta, rzadziej waluta kryptograficzna To przykład waluty wirtualnej. Dokładniej system księgowy oparty na kryptografii, przechowujący informację o stanie posiadania w umownych jednostkach.
- Banki internetowe forma usług oferująca dostęp do banku za pomocą urządzenia elektronicznego.
- inne
Klasyfikacja innowacji
Innowacja marketingowa — to wdrożenie nowej metody marketingowej dotyczącej projektów lub konstrukcji produktu, lub w opakowaniu, dystrybucji, promocji, bądź strategii cenowej. Jej celem jest lepsze zaspokojenie potrzeb konsumentów oraz zwiększenie sprzedaży. Innowacje marketingowe mogą być wprowadzane zarówno dla nowych jak i istniejących już produktów.
Jedna z najbardziej znanych definicji według podręcznika Oslo brzmi:
Przygotowania do innowacji marketingowych obejmują działania związane z tworzeniem i wdrażaniem nowych metod marketingowych, niestosowanych wcześniej przez daną firmę. Zaliczyć można tu tworzenie i przygotowanie nowych metod marketingowych oraz prace związane z ich wdrożeniem. Działania dotyczące innowacji marketingowych obejmują tylko to, co wiąże się z tworzeniem i wdrażaniem nowych metod marketingowych, które nie obejmują nakładów na zastosowanie tych metod w codziennej działalności (np. nakłady na umieszczanie reklam),
Podręcznik Oslo, OECD
Typy innowacji marketingowych
- Zmiany w projekcie i konstrukcji produktów (ang. product design)
- Zmiany w zakresie dystrybucji produktów (ang. product placement)
- Zmiany w zakresie promocji produktów (ang. product promotion)
Korzyści z wdrażania innowacji marketingowych
- zwiększenie konkurencyjności
- wzrost świadomości marki
- poprawa relacji z klientami
Kroki wdrożenia innowacji marketingowych
- Zrozumienie rynku i potrzeb klientów.
- Badanie nowych trendów oraz konkurencji.
- Tworzenie zespołu odpowiedzialnego za innowacje.
- Generowanie pomysłów i prototypowanie.
- Testowanie innowacji na małą oraz większą skalę.
Przykłady innowacji marketingowych
IKEA
Jest to Szwedzka marka, która ma wiele działań marketingowych. Jednym z nich jest to, że klient zamiast jak w innym sklepie ma wszystko ustawione na witrynie może przejść się na spacer i wizualnie obejrzeć produkt w kuchni, jadalni sypialni czy pokoju dla dziecka. Kolejnym przykładem jest zastosowanie szaf modułowych między innymi PAX. Klient sam decyduje, jaki chce wymiar szafy i ustawienie półek, wieszaków itp.
NETFLIX
To serwis oferujący za comiesięczną opłatę dostęp do seriali, filmów. Swój marketing opiera na dokładnej analizie. Bada zachowania klientów oraz ich potrzeby Wykorzystuje również marketing cyfrowy polegający na pokazaniu się w innych mediach społecznościowych, aby promować swoje usługi.
INNOWACJA ORGANIZACYJNA
To wdrożenie nowych metod organizacyjnych w przyjętych przez przedsiębiorstwo zasadach działania, w organizacji miejsca pracy lub stosunkach z otoczeniem, która nie była do tej pory stosowana. Wprowadzone zmiany powinny być wynikiem decyzji strategicznych. Nie zalicza się tu fuzji i przejęć, nawet jeżeli dokonano ich po raz pierwszy.
Przykłady innowacji organizacyjnej
- wdrożenie zaawansowanych technik zarządzania, np. TQM czy TQS;
- wprowadzanie istotnie zmienionych (ulepszonych) struktur organizacyjnych;
- wdrażanie nowych lub istotnie zmienionych strategii działania przedsiębiorstwa.

Innowacja produktowa czy procesowa?
Innowacja produktowa to wprowadzenie na rynek nowych lub znacząco ulepszonych produktów. Proces ten obejmuje nie tylko zastosowanie nowych technologii lub istotnych ulepszeń, ale także oferowanie rozwiązań bardziej atrakcyjnych dla konsumentów. Wśród korzyści z innowacji w opinii przedsiębiorców wymieniono:
- poprawę jakości,
- wejście na nowe rynki,
- wzbogacenie oferty,
- obniżkę kosztów robocizny.
Innowacja w obrębie procesu polega na wdrożeniu nowej lub znacząco udoskonalonej metody produkcji lub dostawy.
Zalety innowacji procesowych
- Skrócenie czasu produkcji
- Poprawia produktywność pracowników
- Mniej błędów
- Usprawnienie procesu decyzyjnego
- Większa satysfakcja klienta
Wady innowacji procesowych
- Złe zarządzanie i marnowanie pieniędzy
- Innowacje mogą być ograniczone
- Słaba komunikacja
Literatura:
- Arner D., Barberis J., Buckley R. (2015), The Evolution of Fintech: A New Post-Crisis Paradigm?, University of Hongkong Faculty of Law Research Paper No. 2015/047
- OECD, Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD –
- Eurostat, Warszawa 2008
- https://mfiles.pl/pl/index.php/Innowacja_procesowa
- https://smartbuzz.pl/blog/innowacjemarketingowe
- https://mfiles.pl/pl/index.php/Innowacja_marketingowa
- https://www.wsbnlu.edu.pl/pl/wpisy/innowacja co to jest i jak zmienia
- swiatgad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwP6sBhDAARIsAPfK_wa_yzJQ4CxSD8FeDGuFlKpoZPXRI5acZ6d4Iz6c5kOvSDJH8LPbUTLsaAgc0EALw_wcB
- https://www.wsbnlu.edu.pl/pl/wpisy/innowacja co to jest i jak zmienia swiat
- https://mfiles.pl/pl/index.php/Innowacja_produktowa
- https://cyrekdigital.com/pl/bazawiedzy/innowacja produktowa/
- https://mfiles.pl/pl/index.php/FINTECH
- https://harbingers.io/blog/innowacyjnymarketing
- https://www.rafalszrajnert.pl/innowacjemarketingowe//
- https://form.stat.gov.pl/formularze/2018/passive/PNT02u.pdf/
- https://cyrekdigital.com/pl/bazawiedzy/innowacja produktowa//
Autor: Anna Kaczmarczyk