Znaczenie marketingu internetowego w budowaniu wizerunku marki
Dzisiejsze czasy charakteryzują się szybkim rozwojem technologii, zwłaszcza informacyjnych, które zmieniły sposób komunikacji pomiędzy konsumentami a przedsiębiorstwami. Internet stał się miejscem, gdzie nie tylko wymieniamy się informacjami, ale też stanowi on przestrzeń, którą można wykorzystać jako narzędzie marketingowe. To narzędzie umożliwia kształtowanie wizerunku marki w sposób globalny. Budowanie relacji pomiędzy marką a konsumentem ułatwia szereg platform społecznościowych. Obecność firm w Internecie w dobie cyfryzacji oraz rosnącej konkurencji stała się — chcąc nie chcąc — wręcz wymogiem. Takie działanie jest istotne w kontekście kształtowania strategii marketingowej, która jest kluczowa, aby osiągnąć zyski oraz wyprzedzić konkurencje na rynku.
W tym artykule pragnę przedstawić, jak ważny jest marketing internetowy w procesie budowania wizerunku marki. Chcę również pokazać, że odpowiednio zaplanowana obecność marki w świecie online stanowi nie tylko formę promocji, ale też element budowania trwałych relacji z klientem.
Brand image a znaczenie marketingu internetowego
W 1955 roku Sidney Levy oraz Burleigh Gardner opublikowali na łamach Harvard Business Review artykuł “The Product and the Brand”, w którym po raz pierwszy użyto terminu brand image, czyli wizerunek marki. Autorzy zwrócili uwagę, że reklama nie może być zbiorem przypadkowych komunikatów a przemyślaną prezentacją produktu, która odda filozofie i wartości, jakimi marka się kieruje. Ważna jest spójność przekazu, zaczynając od języka, a kończąc na aspektach wizualnych. Wszystko to kształtuje więź pomiędzy klientami a marką, co jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu [1]. Artykuł okazał się przełomowy i stał się pewnego rodzaju podwaliną dla kolejnych dzieł ekspertów badających szeroko pojęty marketing.
Marketing internetowy to zespół działań promocyjnych prowadzonych w środowisku cyfrowym, mających na celu pozyskanie, utrzymanie oraz zaangażowanie użytkowników poprzez różne dostępne kanały komunikacji online [2]. Internet stał się, więc miejscem wymiany informacji pomiędzy marką a konsumentem. W odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, działania podejmowane w środowisku internetowym charakteryzują się możliwością precyzyjnego targetowania oraz wnikliwą analizą wskaźników.
Jak zauważa Beata Tarczydło, tradycyjne media umożliwiały markom przede wszystkim jednostronną komunikację, podczas gdy Internet pozwala na dialog z odbiorcą, interakcję i natychmiastową reakcję na treści marki. Tym samym komunikacja online staje się bardziej angażująca i dopasowana do indywidualnych potrzeb użytkowników, co jest kluczowe w procesie budowania trwałej relacji i zaufania wobec marki [3]. Marketerzy mogą wręcz prowadzić ów dialog z konsumentami za pomocą komunikatów na przykład wpisów czy postów na platformach. Daje im to możliwość zbadania reakcji odbiorców oraz dokładnego przeanalizowania potrzeb klienta. Wszystko to, co marka umieszcza w Internecie, przekłada się tym samym, na to jak jest ona odbierana, dlatego tak ważne jest, aby przekaz dostosowany był do zachowań konsumenta. Wywołanie wśród odbiorców pozytywnych emocji, określonych wyobrażeń to wszystko, co wiąże konsumenta z daną marką.
Produkt i marka
W środowisku internetowym proces kształtowania wizerunku marki uległ znacznemu przyspieszeniu. Informacje o firmach i ich produktach rozprzestrzeniają się błyskawicznie, a opinie o produktach mają wpływ na decyzje zakupowe kolejnych konsumentów. Cytując Monikę Klamę: “Produkt i marka to pojęcia tożsame przy założeniu, że konsument jest w stanie powtórnie prawidłowo zidentyfikować produkt w celu jego ponownego nabycia. Marka to określony identyfikowalny produkt” [4]. Ważne jest więc, aby wszystkie kanały cyfrowe począwszy od strony internetowej, a skończywszy na mediach społecznościowych i kampaniach reklamowych działały w sposób spójny i logiczny.
Jakich narzędzi marketingu internetowego najczęściej używamy?
Autentyczność i transparentność są dwiema kluczowymi czynnikami, które przyciągają klientów do danej marki. Do najczęściej wykorzystywanych narzędzi marketingu internetowego, które mają wpływ na budowanie marki, należą: content marketing (marketing treści), e-mail marketing, Social media marketing, SEO (Search Engine Optimization), reklama internetowa (SEM, display, remarketing). Ponadto szeroki wachlarz narzędzi analitycznych pozwala na precyzyjne kontrolowanie i monitorowanie wyników. Na przykład można śledzić liczbę wyświetleń, kliknięć, komentarzy czy zaangażowanie w mediach społecznościowych. Umożliwia to bieżącą ocenę skuteczności działań i ich optymalizację. Kolejną kwestią wartą uwagi jest również znaczenie większa możliwość personalizacji przekazu. Narzędzia takie jak reklamy targetowane, newslettery czy kampanie remarketingowe pozwalają na kierowanie treści do ściśle określonej grupy docelowej zgodnej z zainteresowaniami, wiekiem, płcią czy też lokalizacją [5].
Komunikacja marki a znaczenie marketingu internetowego
Komunikacja marki staje się bardziej trafna i znacznie skuteczniejsza niż tradycyjna reklama. Wreszcie Internet daje marce większą elastyczność pod kątem kontroli kosztów jak i możliwość natychmiastowej reakcji. Kampanie online można w każdej chwili modyfikować, co w przypadku tradycyjnych mediów jest znacznie trudniejsze i zdecydowanie bardziej kosztowne. Poza tym marketing internetowy jest dostępny zarówno dla małych przedsiębiorstw jak i dla tych ogromnych. Małe firmy często dysponują ograniczonymi środkami, więc mogą korzystać z marketingu internetowego w formie bardziej przystępnej cenowo: prowadzenie platform na social mediach, tworzenie prostych kampanii reklamowych w Google Ads czy Facebook Ads, newslettery, content marketing. Duże przedsiębiorstwa mają możliwość realizowania skomplikowanych, wielokanałowych kampanii, inwestowania w zaawansowane narzędzia analityczne, automatyzację marketingu czy współpracę z influencerami globalnego zasięgu.
Z przeanalizowanych przeze mnie treści wynika, że skuteczne budowanie wizerunku wymaga nie tylko kreatywności, lecz przede wszystkim zapoznania się ze środowiskiem, w jakim dana marka funkcjonuje. Marketing internetowy umożliwia dogłębne przebadanie ludzkich potrzeb. Każdy element komunikacji może wpływać na sposób, w jaki konsumenci postrzegają produkt. Właśnie to sprawia, że badania i analiza rynku są kluczowe w realizacji strategii marketingowej. Narzędzia dostępne w przestrzeni internetowej umożliwiają kreowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci, co przekłada się na zyski i sukces. Marketing internetowy jest dziś nie tyle „opcją”, ale i podstawą budowania marki. Marka, która nie istnieje online albo nie dba o spójny i wartościowy przekaz w Internecie, może być postrzegana jako mniej profesjonalna.
Bibliografia
1. Levy, J., Burghley, P., New Product and the New Brand, [PDF online], Routledge, London 2018.
2. Kotler, P., Marketing 4.0: Od tradycyjnego do cyfrowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
3. Tarczydło, B. Content marketing w budowaniu wizerunku marki w sieci: studium przypadku. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 2014, Nr 36, s. 352.
4. Klama, M., Marka produktu i jej wizerunek – pojęcia jednoznaczne, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 60, 1998, s.239.
5. Pasterczyk, J., Targetowanie w Facebook Ads – Jak trafić do właściwej grupy odbiorców?, online: https//digitalk.pl/blog/targetowanie-w-facebook-ads-jak-to-zrobic/– Jak to zrobić?, dostęp: 10.10.2025.
Autor: Kinga Pajor
Fot. Obraz utworzony w Gemini przez Kingę Pajor.
